Citlivější chuť na počátku těhotenství vás může překvapit

Také vás překvapilo, že některá jídla, která jste před těhotenstvím nemohla ani vidět, natož sníst, vám najednou začaly neskutečně chutnat? V tomto období je čich i chuť zjitřenější. Různé změny, které se týkají chutí, jsou tedy v pořádku. Důvod k obavám nastává až tehdy, kdy změny chutí mohou ohrozit přísun vyvážené stravy.

V prvních dnech těhotenství dochází k řadě bouřlivých hormonálních změn. Tělo budoucí maminky se musí těmto změnám přizpůsobit a připravit se na těhotenství. S tím souvisí i různé neduhy a příznaky vašeho jiného stavu. Patří mezi ně klasické nevolnosti, změny nálad, návaly a velmi často i různé zvláštní chutě. Na počátku těhotenství vás tak může překvapit citlivější chuť.

Máte zvláštní chutě?

Velmi často vyvolávají změny chuti touhu po sladkostech, mléčných výrobcích, slaných a kořeněných dobrotách či kyselém. Proto maminky mlsají právě zmrzlinu, nakládanou zeleninu, rajčata, citron, sýr, čokolády. Naopak často odmítají maso. Běžné jsou i různé kombinace jídel, např. okurky zabalené v plátku sýra. Budoucí maminky mají často zájem jen o některé druhy jídel, např. nakládané cibulky, marinády či broskve.

Pika

Velmi zvláštním projevem změny chuti v těhotenství je tzv. pika, což je porucha postihující nejčastěji těhotné ženy a malé děti. Při ní se objevují chutě na věci, které nejsou jídlem (hlína, papír, uhlí, omítka, mýdlo, prášek na praní, mouka, škrob, apod.). Tyto vášně ale mohou ohrožovat zdraví a navíc často signalizují i nedostatek nějakých živin v potravě. Tělo také může bojovat s infekcí a v krajním případě se jedná o projev duševní poruchy.

Proč toužíte po určitém jídle?

Odborníci nemají na tuto otázku úplně jasnou odpověď. Existuje hned několik možností.

  • Hormony – vliv hormonů na změny v chutích jsou jasné, dokazuje to i fakt, že k těmto změnám dochází i u žen v přechodu. Také jsou určité potraviny, na které mají najednou chuť a takové, ke kterým vzniká odpor.
  • Nedostatek některých složek – různé zvláštní chutě mohou znamenat touhu po chybějících látkách v organismu. Touha po nakládané zelenině značí málo sodíku, čokoláda souvisí s nedostatkem vitamínu B, apod.
  • Nálady a citlivost – city a stav mysli často souvisí s příjmem potravy. Proto můžete pociťovat nenadálou touhu po různých potravinách i kvůli svým citovým potřebám. Mnoho žen má chuť na jídla, která jim připomínají jejich dětství, kořeny, protože v nich těhotenství probouzí nostalgické vzpomínky.
  • Onemocnění – změny v chutích mohou být i příznakem nějaké běžné nemoci. Ranní nevolnost a pocit na zvracení mohou zapříčinit i odpor k některým jídlům a zároveň mohou být i důvodem k tomu, že toužíte po nejedlých věcech (zmíněná pika). Např. soda uklidňuje podrážděný žaludek, po kávě, alkoholu či smaženém jídle se vám může zvedat žaludek.

Jak můžete nahradit nezdravé jídlo zdravým?

Velmi často mají těhotné ženy ohromné chutě na jídla, která nejsou příliš zdravá. Většina potravin se ale dá nahradit zdravější variantou. Zkuste třeba zmrzlinu nahradit zmrzlým jogurtem, který vám dodá dostatek kalcia. Čokoládu můžete nahradit odtučněnou čokoládovou polevou, kterou nalijete na čerstvé ovoce. Pochutiny a dobrůtky vyměňte za sušené ovoce nebo čerstvé tropické ovoce. Smažené brambůrky vyhoďte a dejte si raději oříšky, mandle, sezamové tyčinky apod.

Jestliže vás přepadla chuť na kyselé jídlo, nakapejte si čerstvý citron na salát nebo rybu a vynechte zbytečně sladké limonády. Pokud jsou vaše touhy orientované na nejedlé věci tak, jak jsme zmiňovali, rozhodně jim odolávejte. Konzumace takových věcí může poškodit nejen vaše zdraví, ale i vašeho dítěte. Kdyby vás touha obtěžovala a nemohli byste se jí zbavit, informujte svého lékaře. V tomto případě bude i čokoláda a podobné dobroty lepší a odvede vaší pozornost jinam.

Jak odolat chutím na počátku těhotenství?

Chutím neodolávejte a klidně si něco dobrého dejte. Důležité je snažit se vybírat spíše zdravější alternativy těch nezdravých. Zakomponujte chutě na sladké, slané, kyselé, atd. do svého jídelníčku tak, abyste je uspokojila, ale zároveň bylo vaše stravování vyvážené s ohledem na příjem cukrů a živin. Vaše strava a v těhotenství obzvlášť, by měla být co nejracionálnější.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*